King Crimson

Friday night Crim:

R-9884163-1487936823-8094.png.jpg


Gibt es als drei CC-CD-Versionen (US, UK, J) und in der The Road To Red-Box. Das letzte Konzert der letzten KC-Inkarnation der 70er. Und was für eines. Die Band ist spielerisch auf der Höhe ihres Könnens. Wild und zügellos. Man höre sich nur diese genialste Version von 21st Century Schizoid Man an! Cross und Fripp solieren am schieren Krach vorbei mit einer Wucht und Vehemenz, die ihres Gleichen sucht. Bruford prügelt sich dazu in Höchstgeschwindigkeit durch den Song - das muss damals einfach unfassbar extrem gewesen sein. Und hier und dann jonglierten KC tatsächlich am oberen Rand musikalischer Extreme (Henry Cow und VdGG wurden erst später krasser). Laments Mittelteil auch hart am Heavy Metal. Ansonsten: Hit folgt auf Hit. Hach... für mich die beste Phase der besten Band. Wettons Vocals lassen mich noch immer erschaudern... aber hey, was für ein Konzert. Ich glaube, die wollten sich wirklich dann mit einem Knall verabschieden.

Seit heute ist die "Road to Red"-Box da und nach dieser Empfehlung war der Live-Mischnitt aus New York mein Einstieg. An die Tonqualität (Tape-Mitschnitt) musste ich nich erst etwas gewöhnen, gerade weil die bei KC ja sonst meist extrem hoch ist. Aber es stimmt schon, die Aufmahme hat eine irre Wildheit und eine total interessante Mischung aus Improvisation und einer Genauigkeit im Spiel, die immer wieder atemberaubend ist. Letztlich sind es Mitschnitte wie dieser, die eine solche Box tatsächlich unverzichtbar machen - insbesondere, wenn man (wie ich) die CC-Version nicht kennt/besitzt. Wie herrlich, jetzt mit der "Red"-Box wieder ganz tief in den Crimson-Kosmos einzutauchen. :) Sehr lohnend ist es auch, parallel das Crimson-Buch von Sid Smith zu lesen, durch das man z.B. erfährt wann und mit welcher Begründung sich Fripp erstmals bei einem Konzert auf einen Hocler gesetzt hat. Auch schon 50 Jahre her...
 
An die Tonqualität (Tape-Mitschnitt) musste ich nich erst etwas gewöhnen, gerade weil die bei KC ja sonst meist extrem hoch ist.

Leider eher erst ab der Starless-Ära sind viele höherqualitative Aufnahmen zu finden. Gerade in der LTIA-Box sind die meisten Mitschnitte leider (großes LEIDER, weil es nur wenige Aufnahmen mit Jamie Muir gibt) noch von minderer Qualität (Publikumsaufnahmen meist, dennoch geil), erst nach VÖ der Box wurde noch ein Set entdeckt in sehr guter Quali (haben sie dann als Nice Price-Release nachgeschoben). In der Starless-Box sind viele höherwertige Aufnahmen, da sie damals für das Album viele Konzerte mitgeschnitten haben. So auch in der Red-Box. Das einzige Konzert unter dem Namen Discipline (Live At Moles Club) gibt es bspw. auch nur als Publikumsaufnahme, aber sonst sind die meisten Live-Releases ab den 1980er professionell mitgeschnitten.
 
Wie heißt denn das nachgeschobene Set? Muss ich wahrscheinlich haben...

https://www.discogs.com/King-Crimson-Live-In-Newcastle-December-8-1972/release/13507832

"Taken from a cassette recording - with audio restored and mastered by DGM - Live in Newcastle, December 8, 1972 showcases the Larks' Tongues in Aspic line-up shortly before it went on to produce that classic album.

Despite its source, this is the best sounding live recording of the incredible Fripp, Wetton, Bruford, Cross and Muir King Crimson configuration."

https://www.babyblaue-seiten.de/album_18159.html
 
Toyah (Fripp) & The Humans - 21st Century Schizoid Man (als Tribut an Bill Rieflin)

 
The sessions for Red saw the return of guest musicians joining the band in the studio, a practice that had been discontinued after Islands in 1971. Fitting then that one of those guests should be trumpeter and cornet player, Mark Charig who had made such an important contribution to Lizard and particularly the title track of Islands. While Charig's playing on One More Red Nightmare will be familiar, the two passes he made at the ballad section of Starless will be new to ears of Crimheads. Some of this session was made available as a Stormy selection some time ago with just cornet and Wetton's bass. However, this special mix with all the instruments and vocals offers a brand new, hitherto unreleased track. It's obvious that choosing Mel Collins’ soprano embellishments for the final mix was the right way to go, it’s nevertheless fascinating to be given this intimate glimpse of the creative process at work during the sessions, and in doing so, the possibility of an alternative direction for this beloved Crim classic.


Ich find's geil.
 
Stick Men (Bootlegs) just released 20190806 Lovin' Cup, Rochester, NY (Audience Recording) FREE DOWNLOAD, check it out here.

"Here's another audience recording. Making this one a free download, but please donate. Looks like we may loose a whole year of touring. Any $$$ contribution is welcome.

The Lovin' Cup is a unique venue. Our shows there are always sold out and have a "house concert" vibe, which is very nice. Enjoy!"
—Stick Men (Bootlegs)

Enjoy!
 
Bob hat jetzt einen eigenen Youtube-Kanal mit folgendem Projekt:

Robert Fripp's "Music for Quiet Moments" series. We will be releasing an ambient instrumental soundscape online every week for 50 weeks. Something to nourish us, and help us through these Uncertain Times. "Quiet moments are when we put time aside to be quiet. Sometimes quiet moments find us. Quiet may be experienced with sound, and also through sound; in a place we hold to be sacred, or maybe on a crowded subway train hurtling towards Piccadilly or Times Square. Quiet Moments of my musical life, expressed in Soundscapes, are deeply personal; yet utterly impersonal: they address the concerns we share within our common humanity." Robert Fripp Make sure to subscribe to the channel to stay up to date with all releases: https://bit.ly/2Yk8Pul

Erste Soundscape:
 
King Crimson Live in Mexico 2017 Ein Teil davon erst seit heute online und bestimmt nicht lange. Schaut's!
 
RF: Here in the modest kitchen of Fripcox Palace, with boundless country park and lake in the centre of this small, wonderful country town, Toyah and Robert have decided to continue celebrating our Family Heroes of VE Day for Sunday Lockdown lunch…

Toyah & Robert Fripp Vs King Crimson - Heroes for #VEDay2020

Celebrating VE Day Heroes on Friday 8 May 2020 for VE Day 2020.

The two VE Day Heroes being celebrated within the Fripp and Willcox families: Uncle Bill, aka RAF Flight Sergeant Alfie Fripp, https://en.wikipedia.org/wiki/Alfie_F... who helped in planning The Great Escape. Beric Willcox of the Royal Navy, based in Alexandria, who guarded convoys in the Mediterranean https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_...

-----------------------------------------------------------------

Backing track: King Crimson Live in Berlin on 12 September 2016
Personnel: Gavin Harrison, Jeremy Stacey, Pat Mastelotto, Mel Collins, Tony Levin, Jakko Jakszyk & Robert Fripp
Fairy dustings provided by Bill Rieflin
Recorded and mixed by Chris Porter
Produced by Chris Porter with Robert Fripp & David Singleton Used by permission
Vocal track & video: Toyah Willcox, at home in the kitchen, Middle England;
5 May 2020 on iPhone
Vocal & backing track mix: Jakko Jakszyk
The guitar used in the video is Robert Fripp’s Les Paul serial no. 9-1986; used on all KC albums 1969-74; and on the Heroes session in Berlin with David Bowie, Tony Visconti & Brian Eno at the Hansa Studios, July 1977.

 
Zurück
Oben Unten